onsdag 21 oktober 2009

Partier - ta tag i integrationsproblemen innan SD gör det.

Vi kan i dagens Metro läsa att samtliga 7 partier tar avstånd från samarbete med SD – Det är härligt med en så enad front, men vilket budskap sänder det till väljarna? – Vad händer med integrationsfrågan och invandringspolitiken?

http://www.metro.se/2009/10/21/5215/riksdagspartierna-enade-mot-sd/

Jag diskuterade igår med en av Sverigedemokraternas sympatisör om varför han valt att rösta på SD i de senaste 2 valen. Han klargör att han inte ville bli missförstådd som rasist. Han sympatiserade inte med SD:s främlingsfientliga åsikter och var noga med att poängtera det, men han vill se en förändring i samhället. Genom att rösta på SD även i nästa val önskar han att riksdagspartierna vaknar till liv och ”börjar använda skallen”. Det är inte hållbart att integrationen av invandrare sker under så dåliga omständigheter som idag.

Jag håller fullständigt med min samtalspartner i att integrationspolitiken har gått åt skogen och att detta nu är vad som måste prioriteras inför nästa val! Även om jag absolut inte sympatiserar med SD’s tillvägagångssätt att lösa frågan, så är det givet att det leder till publicitet och ett ökat väljarantal, eftersom de är det enda partiet som tar upp frågan.


Det är en fröjd att se partierna enade mot SD, men räcker det inte. Riksdagspartierna måste ut och visa väljarna att de tar den bristande integrationen på allvar och lova en bättre efter nästkommande val, oavsett vinnande block. Det är möjligen så man vinner över sympatisören jag pratade med och många med honom.



Erica Nilsson
Upptakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar